A kontaktlencséhez vezető útam és a lencseviselés (alap)szabályai

február 12, 2014

Személyesebb bejegyzést gondoltam mára és meglehet ez a bejegyzés egyben egy sorozat kezdete  is, olyan életmóddal kapcsolatos témákban  amiket én is átélek/átéltem valaha és van róla véleményem, vannak tippjeim vagy tanácsaim és szívesen osztanám meg veletek, beszélném meg veletek a témát.
 A mai téma a kontaktlencse, a lencséig vezető út és minden ami a témához szorosan kapcsolódik.





 Előre bocsátom, hogy a valaha volt  leghosszabb irományomnak nézünk elébe amit eddig itt a blogon közzétettem. Szóval akinek nincs +8perce rám és a kontaktlencse viselés szabályaira az ne is olvassa tovább, nem haragszok meg!:) 
A többieknek pedig kitartást  és nagyra nyílt szemeket a továbbolvasáshoz!!!

Az "élmény" még viszonylag friss mert január második napjától viselek csak kontaktlencsét. A próbalencsén már túl vagyok reménykedtem hogy  nem lesz gond azzal hogy kontaktlencsét hordhassak de hogy ennyire elégedett leszek azt nem gondoltam volna. A bejegyzés apropóját az adja, hogy amikor én keresgéltem infókat a kontaktlencséről nehezen találtam hasznos leírásokat, egy helyen összegezve minden tudnivalót  meg aztán végképp nem leltem. Szóval a cél, hogy ha nagy vonalakban is de összeszedjem pár mondatban azokat az információkat, hasznos tippeket, tanácsokat amiknek a segítségével elég gyorsan belerázottam a lencsés életbe remélve hogy ezzel másoknak is segíthetek.
Fontos (!) megjegyeznem, hogy  az alábbiak kifejezetten korrekciós vagyis látásjavítás céljából felírt kontaktlencse viselésre vonatkoznak. Továbbá, hogy a leírtak az általam "összeszedett" ( az orvosomtól és különböző optikák felületén elérhet videókból származó)  ismereteket, tanácsokat foglalják össze azok számára akikben hozzám hasonlóan felmerült a gondolat, hogy kipróbálnák szemüveg nélküli éles látást :)
Az egyéb, színezett lencsékre amik csak a szemszín megváltoztatására alkalmasak nem vonatkoznak.  Mellesleg én abszolút értelmetlennek és veszélyesnek is tartom ezeket, soha nem tennék semmi kitudjahonnan származó és miből készült idegen tárgyat a szemembe amit nem hozzáértő optikus írt fel de ez legyen más gondja!

Előzmények

Esetem elég szokványos; ha jól emlékszem gimi 3. évében kaptam meg az első szemüvegem amikor jó pár hunyorgással töltött hónap után  nagy nehezen rávettek,  hogy felkeressek egy szemorvost. Nem bizonyított mégis 100%-ban biztos vagyok benne, hogy hirtelen jött látásromlásom a gépírás tanulásommal függ össze. Visszagondolva baromira fájt és könnyezett a szemem a 90 perces monoton gépírás órák után amire rásegítettek a rossz fényviszonyok is.
Az első szemüvegem -1.25 vagy -1.5 dioptriás lehetett, elkönyveltek rövidlátónak ami bevallom nagyon rosszul esett akkortájt, de azóta megbékéltem vele és most sem esztétikai okok miatt döntöttem a kontaktlencse mellett sokkal inkább a praktikusság és a kíváncsiság  dominált.
Tudom nem szép dolog, de  ezek után az orvosi javallatok ellenére nem évente jártam vissza kontrollra,  inkább csak 2-3 évente (nem követendő példa!) de nem éreztem szükségét erősebb pápaszemnek akkor meg minek?! A szemüveg amit felírtak egyébként állandó azaz egész nap rajtam kellett/kellene lennie de ezt sem tartottam. Tényleg nem hiúsági okokból - kifejezetten tetszek magamnak szemüvegben, szerintem a szemüveg öltöztet :) - hanem mert olvastam egy könyvet: A tökéletes látás szemüveg nélkül vagy valami hasonló volt a címe és totál ésszerűnek gondoltam és gondolom ma is az abban olvasottakat és Dr. Bates szemléletét. Leegyszerűsítve a lényege az elméletnek (aminek épp  az ellenkezőjét állítják a szakorvosok) hogy ahelyett hogy a szemeinknek megadnánk a lehetőséget arra, hogy a közeli és távoli tárgyak fókuszálására magától ráálljon -ezzel igaz kissé megerőltetve azt -  inkább üvegek segítségével igyekszünk ezt elérni ami hosszútávon még erősebb izomfeszüléshez és magasabb dioptriákhoz vezet. - Ez az elmélet amit én csak megerősíteni tudok az eddigi tapasztalataim alapján. Persze a könyv a szemtréning avagy torna fontosságát is hangsúlyozza de ettől én itt most eltekintek.
A legutóbbi szemüveg amit 2008-ban írtak fel és mostanáig használtam -2,25-es a most felírt kontaktlencsém pedig -2.0 D (!) A következő kontrollvizsgálaton eldől, hogy melyik a legideálisabb. (azóta már kiderült, -2.0 D lencsék elegendőek) Szóval én totálisan egyetértek az említett könyv írójával mert saját bőrömön tapasztalom hogy  ha nem hagyjuk ellustulni a szemünket és rákényszerítjük hogy saját magát kontrollálja és erősítse akkor elkerülhető a magasabb dioptria, sőt. Bár állandóan kellett volna hordanom (értem ezalatt: utcára) én csak prezentációkhoz, autóvezetéskor vettem fel vagy ha idegen helyen kellett tájékozódnom. Az utóbbi 1 évben viszont egyre többször felejtettem magamon, szépen lassan hozzászokott  a szemem, hogy van ami "dolgozik helyette" és most már ott tartottunk hogy  sűrűbben kellett felvennem mert  homályosabban láttam melyik buszra kéne felszállni vagy ami a végső löketett adta, hogy ki is jön szembe az utcán. Nagyon rossz és kiszolgáltatott érzés.
A kontaktlencse viselés egyetlen hátránya számomra  pont ez lesz: benne van a pakliban hogy az állandó viseléstől magasabb dioptria fog kellene de igyekszem minél több pihenőnapot tartani és a szemtornával kordában tartani ezt az állapotot.

Hosszúra nyúlt bevezető után jöjjenek a fontos tudnivalók magáról a  kontaktlencséről, hogy kinek való, hogyan kell felhelyezni, tisztítani, milyen típusú lencsék kaphatóak, stb. Próbálok kevés kommentárt fűzni hozzájuk, de nem ígérek semmit! :D


Kinek ajánlott és kinek nem?


Amikor felmerült bennem, hogy kipróbálnám a lencsét néhány hónappal ezelőtt az első dolgom volt hogy rákeressek milyen feltételei vannak a kontaktlencse viselésnek, mikor nem ajánlott.  Eltérő infókat olvastam azzal kapcsolatban mekkora is az a dioptria amikortól egyáltalán érdemes elgondolkodni a kontaktlencsén. +/- 6 D olvastam a legtöbb helyen de szerintem ennél jóval kisebb D számnál is van lehetőség lencsére váltani. Az enyém például ahogy említettem most -2.0 D és bár szerettem szemüveges lenni sokkal komfortosabb viselet mint le-fel tologatni a szemüveget vagy napközben többször törölgetni, ha bepárásodik vagy ha összemaszatolódik.
Minden esetben a szakorvos feladata személyre szabottan eldönteni de lényegében mindenkinek ajánlhatóak akinek az életmódja lehetővé teszi a higiéniás szabályok betartását. Az orvosok többsége 14 év felett javasolja, de indokolt esetben fiatalabb korosztálynál is megoldható. Előfordulhatnak kivételek, egyéni tulajdonságok vagy betegségek, mint pl. kötőhártya-gyulladás,  szemszárazság, különféle szaruhártya betegségek, a szemhéj vagy szemkörnyék bőrének irritációja,  esetén amikor viselése nem ajánlott. A megfelelő mennyiségű és minőségű könny termelődése például nagyon fontos, mert a lencsék ezáltal úsznak a szemen és ez gátolja a kiszáradásukat is. Ezt egy kissé bizarr, alsó szemhéjba akasztott lakmuszpapírszerűséggel mérik, ha pár perc alatt a papír legalább fele "átitatódik" könnyel akkor minden valószínűség szerint nincs akadálya (első körben) a próbalencse rendelésének.
A könny minősége pedig azért szempont, mert a benne kicsapódó fehérjemennyiség - ami különböző betegségek  például pajzsmirigyműködés rendellenességei, cukorbetegség vagy terhesség miatt -  jóval nagyobb is lehet az átlagosnál ami a lencsékre rakodik ezáltal  gyorsabban elhasználódik és sűrűbb kontrollvizsgálat szükséges de ez sem kizáró ok csak nagyobb odafigyelést igényel.



Milyen kontaktlencsét válasszunk? 

A lehetőségek tárháza sokrétű; alapanyag, funkciója és hordási idő szerint van miből válogatni. Az első két szemponton az először próbálkozóknak nem is kell vacillálni,  hiszen az optikus úgy is jobban tudja melyik a legideálisabb számunkra. Hordási idő szempontjából legmegfelelőbb, életvitelünkhöz leginkább illő lencse kiválasztása nagyobb feladat. Első nekifutásnak mindenhol a havi lencsét ajánlják, ez alatt kiderül mennyire bírja szemünk az "idegen testet" és egyáltalán hogy kényelmes, praktikus viselet e vagy csak nyűg az egész. A hordási idő egyébként azt mutatja meg,  hogy egy pár kontaktlencsét mennyi ideig (napig) viselhetünk. Léteznek havi, 2 hetes és napi kihordású kontaktlencsék. Az előbbi kettőt minden nap meg kell tisztítani egy  speciális ápolófolyadék segítségével, míg az egynapos kontaktlencsék a napvégén a kukában landolnak. A havi lencsék pár napos túlhordása még megengedhető de hosszabb távon az elhasználódott 30 napos  lencséket  szemünk egészsége érdekében nem éri meg az előírtnál hosszabb ideig viselni.
 Manapság már éjjel-nappal hordható lencsék viselésére is van lehetőség, ennek én személy szerint nem látom sok értelmét maximum hosszú repülő úton lehet rá szükség esetemben mondjuk ez nemigen játszik. Mert, hogy arra azért figyelni kell, hogy az egyszerű napi/havi lencséket éjszakára nem tanácsos bent felejteni mert nagyon valószínű, hogy reggelre hatalmasra duzzadt, vörös szemekkel ébredünk. Bár az orvosom mondta, hogy próbáljak meg aludni benne, hogy meglássuk mennyire durran be a szemem tőle, de őszintén szólva engem nem annyira vonzz ez az ötlet :)


Hasznos tanácsok a viseléshez:



1. A legelső felhelyezést minden esetben az illesztő végzi, aki megmutatja hogyan kell helyesen felhelyezni és szakszerűen kivenni. Aztán rajtad a sor, egy tükör és az optikus utasításai segítségével addig próbálkozol míg nem sikerül legalább kétszer ki,-behelyezned. Ettől féltem a legjobban, olvastam rémtörténeteket és a doki is mesélte hogy volt olyan páciense aki kerek 4 órát töltött nála és még akkor sem tudta magának behelyezni. Szerencsére nekem 15 perc töketlenkedés után sikerült megtanulni - a velem együtt tanuló srácnak már nem ment ilyen könnyen. Valószínűleg nagy segítség csajoknál, hogy mi sminkelünk ezáltal sűrűbben birizgáljuk a  szemünket még ha konkrétan nem is nyúlkálunk a szemünkbe bár én azt is szoktam!:)

2. Sose hordjuk sokkal tovább lencsét, mint ahogy azt az illesztünk/gyártó javasolja!

3.Mielőtt hozzáérnénk a lencséhez mindig alaposan mossunk kezet, lehetőleg semleges szappannal! Kezdőknek ajánlatos rövidre reszelt (és nem vágott) körmökkel próbálkozni az első pár hétben amíg bele nem jönnek és nem válik rutinszerűvé a folyamat nehogy megsértsék a kontaktlencsét.

4. Mindig ugyanolyan sorrendbe tegyük be, majd vegyük ki a lencséket nehogy összekeveredjenek a dioptriák! Nálam ez nem fordulhat elő, mégis mindig előbb jobb szememmel kezdek és toknak is mindig ugyanazon oldalába teszem a jobb és bal oldali lencsét.

5. A lencsék fertőtlenítése ugyanolyan fontos mint a 3. szabály. Erre a célra - a próbalencsékhez általában komplett szett is jár - speciális kontaktlencséhez kifejlesztett ápolószert használjunk, nem feltétlen az illesztő/gyártó által ajánlott folyadékot mert azok elég drágák. Drogériákban ma már - Rossmannban például két márkát is kapni, többféle kiszerelésben akár 500ft.ért is- kaphatóak gazdaságosabb és sokak szerint ugyanolyan hatékonyak mint professzionálisabb társaik. A lényeg, hogy vízzel tilos lemosni magát a lencséket de még a tokot sem!!!

6. Előfordulhat hogy az első időkben rosszul helyezzük be és emiatt irritál, szúr vagy ami velem például nyáron rendszeresen előfordul, hogy belerepül valami a szemembe  és ezért kénytelenek vagyunk kivenni. Ezért tanácsos napközben magunkkal hordanunk a tárolót és az ápolószerből egy adagra valót, hogy fertőtlenítés után ismételten felhelyezhessük. Én még nem találtam meg a tökéletes megoldást, így jobb híján most az itthoni tokot hordom magammal amiben egy adagra való friss ápolószert is tartok ha szükség lenne rá. Maga a tisztítás annyi, hogy a kivett lencséket a kézfejünkre és a lencse egyik oldalára cseppentett oldatban  ujjbeggyel óvatosan megdörzsöljük és már mehet is a friss folyadékkal feltöltött tárolóba. Ahhoz, hogy miden szennyeződés leoldódjon a lencséről minimum 4 óra hosszat kell állni hagyni.

7. Úszás, szauna és gyanítom az uv fény miatt szolizás közben is tilos viselni, hacsak nem kifejezetten ilyen típusú lencsénk van! (erre általában az egynapos hordású lencsék alkalmasak)

8. Napi 12 órás viselés után én azért már szoktam  érezni, hogy elfárad benne  a szemem és egyébként is próbálom csak "szükség esetén" hordani. Például itthon vagy ha a közértbe ugrok csak le nem veszem fel, mert fontos hogy kipihenhesse magát a szem. De ha napközben  enyhén kivörösödne,  elnehezülne a szemünk a szetthez kapott szemcsepp ideiglenes gyógyírt jelenthet.

9. Mint a szemüveg esetében itt is áll, hogy a rendszeres  legalább évenkénti szemvizsgálat elengedhetetlen, sőt talán kontaktlencse esetében még fontosabb! Legutóbb három havi lencsével lettem ellátva, de az orvos azt mondta elegendő akkor jönnöm a következő vizsgálatra ha már nem érzem annyira "tökéletesnek" a látásomat, tehát nem szükséges minden lencserendeléssel újra és újra megvizsgálni.

A végére szántam egy kis videót ami a szakszerű felhelyezést mutatja be szerintem a lehető legérthetőbb módon. Persze személyenként és idővel változik a felhelyezés mikéntje, kinek hogy a legegyszerűbb de nekem ez a videó nagyon sokat segített többek közt abban is hogy megtanuljam melyik a helyes oldala a lencsének, ugyanis ezzel kínlódtam a legtöbbet :D



Aki végére jutott  és még érdekesnek is találta a bejegyzést az előtt le a kalappal!!!:) Remélem hasznos volt és ha nem is most , akár évekkel később ráakad  majd olyan emberke akinek segít ez a bejegyzés átlátni a káoszon és a felmerülő kételyekre és választ talál benne a kérdéseire  már megérte megírnom.
Még legalább ugyanennyit tudnék írni a témáról, nem fedi le teljes egészében a kontaktlencséhez kapcsolódó  összes információt csak az általam fontosnak vélt tudnivalókat.
Azt meg aztán nem is győzőm hangsúlyozni, hogy mielőtt bármilyen lencsét is elkezdenétek hordani tájékozódjatok, érdeklődjetek, konzultáljatok  szakemberrel!



A képek és a videó forrása: google, youtube

You Might Also Like

7 hozzászólás

  1. Nagyon hasznos bejegyzés! Én éppen most tervezem, hogy váltok kontaktlencsére, így éppen időszerű nekem ez a poszt. Köszi, hogy megírtad!

    VálaszTörlés
  2. Én november óta vagyok lencsés, 10 év szemüveghordás után. Nálunk nincs próbalencse, hanem mindjárt beledobnak a mély vizbe :D
    Sosem fogom elfelejteni, amikor a frissen felrakott-megvásárolt lencsékkel (havi lencse) átsétáltam a sétáló utcán a buszomig. Mintha egy HD filmben lettem volna :)
    Ami még nagyon emlékezetes volt, hogy az első pár napban nem ismertem fel, hogy hogy áll jól a lencse, és fel is hivtam az optikát, meg rengetegszer a kifordult lencse miatt nagy könnyezések közepette szedtem ki a lencsimet, és úgy néztem ki, mint egy drogos.
    Pajzsmirigy alulműködésem van, ezért kb. 10 órát van bent a lencsém egy nap.
    Egyébként optikákban beszerezhető utazó készlet a lencséknek. Nekem kis cuki tehenes van, van hozzá egy kis fiola, amiben kb. 3 napra elég folyadékot tárolhatok, egy csipesz egy kanál, a tartó, és természetesen a tok felső felében van tükör :)
    Amit még ajánlok, az, hogy vegyél műkönnyet. Nekem ebben a téli időszakban a hideg széltől, a meleg száraz levegőtől az egyetemen kiszáradt sokszor a szemem, és szinte "karcolt" a lencse.

    VálaszTörlés
  3. Nekem kb. 10 éve van lencsém :) Az én kontaktológusom szerint 6 havonta kell járni vizsgálatra, mert előfordulhat, hogy nagyon eresedni kezd a szemünk (nem kap elég oxigént) és ha nem figyelünk oda, akkor többet soha nem használhatunk kontaktlencsét.
    Egyébként a színes lencsék is olyanok, mint a sima :) bármelyik optikában megveheted, sőt még ingyen próbalencsét is adnak. Én egyszer hazahoztam egy barnát (zöld szemem van) de nem fedte el a szemem színét és nagyon csúnya lett a végeredmény :D ezekből is van nyilván dioptriás, tehát nem csak a szemszín elváltoztatására jó.
    Én szoktam benne szaunázni, szolizni is (becsukom a szemem, de szerintem a nem lencsések is becsukják a szemüket :D ) sőt strandra is járok benne, csak vigyázok rá, hogy a klóros víz ne menjen bele. A Balatonban egyszer valaki nagyon lefröcskölt, pár nap múlva olyan szemgyulladást kaptam, hogy csak na...szóval a tavakban, folyókban viszont tényleg nem ajánlatos hordani (bár én azóta is hordom a balcsiban)

    Szerintem ami még nagyon fontos, amivel kiegészíthetnéd, hogy ha begyullad a szemünk, akkor a lencsét is ki kell dobni, nem szabad újra visszatenni, még akkor se, ha már elmúlt a gyulladás, és a tartót is ki kell dobni és újat venni (gyógyszertárban olcsóbb tartót venni, mint az optikában) Illetve nyilván a szemgyulladás ideje alatt tilos lencsét viselni!
    A másik fontos dolog, hogy nem árt szemcseppet venni, mivel délutánra, vagy a nap végére kiszáradhat a lencsénk, ezáltal a szemünk is és emiatt szúrhat, ami baromira kellemetlen. Viszont nem mindegyik szemcsepp jó a kontaktlencséseknek! Én a patikában nagyon megszívtam, hogy bíztam a gyógyszerészben. Mondtam neki, hogy lencsés vagyok, olyan szemcseppet adjon, amit használhatok. Adott is egyet, de később utána olvastam, hogy ha be van helyezve a lencse, akkor az a csepp nem megfelelő, csak a kivétel előtt és után lehet használni. Szóval van olyan szemcsepp, amit akkor is lehet használni, ha a lencséd bent van. Én az e-optikáról szoktam amúgy a lencsémet és a szemcseppet is rendelni, sokkal olcsóbb, mint az optikákban.

    Egyébként szemüvegből mindig erősebb dioptria kell, mint a lencséből, mivel a szemüveg lencséje távolabb van a szemedtől:) a kontaktlencse meg közvetlen a szemgolyódon van. Szóval hiába jó a -1.25-ös kontaktlencse, szemüvegből a -1.25-öst nem fogod megfelelőnek érezni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez nagyon hasznos volt :) A műkönnyet egyébként én is az optikából vettem, meg a dioptriás rész is pont igy van ahogy leirtad. A szemeim egyik -0,75ös, a másik -1,00, a lencséim pedig -0,50-esek, és tökéletesen látok velük. Nekem évente kell járnom ellenőrzésre egyébként :)
      Én a folyadékommal kapok lencsetartót, amit minden üveg folyadék után lecserélek. Kérdeztem az optikust, hogy ha nem 30 naponta cserélem, mint olvastam az gond-e, és azt mondták, hogy elég akkor, ha veszem az új folyadékot :)

      Törlés
    2. Egy darabig én is olyan folyadékot vettem amihez járt tartó is, de aztán rászoktam a nem optikában kapható folyadékokra :) Müllerben és Rossmannban is lehet venni folyadékot, sokkal olcsóbban. Igaz, ahhoz nem jár tartó, de a patikában lehet venni azt is.

      Törlés
  4. Lányok,lányok! Bocsi a késői reagálásért, de nagyon örülök hogy a téma ennyiünket érint és megosztjátok az ezzel kapcsolatos tapasztalaitokat! Valamiért abban a hitben voltam eddig, hogy ha valakin nem látok szemüveget - főleg mert mostanában annyira népszerűek a hatalmas fekete keretes szemüvegek akár lencse nélkül is - akkor biztosan tökéletes a látása is az fel sem merült eddig hogy lencsét hord.

    Gabica ----Nagyon köszi a sok infót, sok új infóval lettem gazdagabb. Arról, hogy szolizni nem szabad konkrétan nem olvastam sehol de nekem egyenlőre elképzelhetetlen hogy lencsével feküdjek be az uv fény alá, de pár év múlva mikor már teljesen hétköznapi lesz ez az egész "lencse hordás" lehetséges hogy változni fog a hozzáállásom is.
    A színes lencséket úgy ahogy van felesleges pénzkidobásnak gondolom: szeressenek olyan szemszínnel amilyet a természet adott! :DD
    Kaptam szemcseppet de korábban se használtam és őszintén szólva nem is igazán tudom mikor kellene használnom. Úgy értem ha érzem, hogy fárad a szemem vagy vörös akkor inkább kiveszem, de napi 10-12 órát azért általában bírni szokta arra meg nagyon ügyelek, hogy itthon ne hordjam.
    Azt megkérdezhetem - mert írod hogy már 10 éve viseled - hogy sokat romlott az első lencséhez képest a szemed??

    Bogee --- Mikor először mentem egy "próbakört" a lencsével nekem is HD élményeim voltak, pedig nem is gondoltam volna hogy ekkora különbség lehet szemüveg meg lencse között. Az, hogy nincs ami keretezze a látóterem annyival komfortosabb, szabadabb érzés.
    A drogériás ápolófolyadék nekem tökéletes lesz hiába nem jár hozzá lencsetartó, annyival olcsóbb és egyébként meg tokot rendelek külföldről olcsóbbat és csajosabbat mint ami a gyógyszertárban, optikában kapható:)

    Köszönöm, hogy megosztották a tapasztalataitokat!!! :)

    VálaszTörlés
  5. Szerintem ha már megszokod ezt az egész lencse mizériát tök természetes lesz benne strandolni vagy akár szolizni! :)
    Az első lencsém -1.25-ös volt és a 10 év alatt alig romlott a szemem. Jelenleg -1.5-ös a lencsém, tehát csak 0.25 dioptriát romlott.

    Nagyon jó volt egyébként ez a bejegyzésed :)

    VálaszTörlés

Facebook